مدیر کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان همدان در دومین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران گفت: نمایشگاه جایی برای دیده شدن ظرفیتهای مقاصد گردشگری است که اگر با برنامهریزی درست، فرصتهای سرمایهگذاری و ظرفیتهای گردشگری استان شناسایی و معرفی شوند نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.
به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی ،گردشگری و صنایعدستی همدان، محسن معصوم علیزاده، ظهر سهشنبه ۱۸ بهمن، در خصوص برگزاری شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از مهمترین نمایشگاههای گردشگری ایران است که هر ساله در بهمن ماه برگزار میشود. در این دوره از نمایشگاه حضور نهادهای عمومی و دولتی و شرکتهای دولتی و خصوصی پررنگ است.
او افزود: یکی از مهمترین وجوه تمایز شانزدهمین دوره نمایشگاه گردشگری تعیین رویکرد برای آن است. در واقع در این دوره مسئولان نمایشگاه ۲ رویکرد سرمایهگذاری و گردشگری موضوعی را انتخاب کردند.
معصوم علیزاده بیان کرد: طبق ابلاغیه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هر استان موظف شده است ظرفیتهای گردشگری خود را در نمایشگاه به نمایش بگذارد. در نتیجه تمام دستگاههای مرتبط به این صنعت مانند شهرداریها، دهیاریها و سازمان جهادکشاورزی فرصتهای سرمایهگذاری خود را شناسایی و در نمایشگاه معرفی میکنند.
او ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه شهرداری برخی از شهرستانهای استان نیز ظرفیتهای گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری خود را معرفی میکنند.
معصوم علیزاده گفت: آلبوم سرمایهگذاری تهیه شده توسط ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و شهرداری همدان نیز در این نمایشگاه با هدف معرفی فرصتهای سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذاران ارائه خواهد شد.
او با اشاره به گردشگری موضوعی که رویکرد دیگر نمایشگاه است، بیان کرد: هر مقصد گردشگری متمرکز بر یک نوع از گردشگری است. در نمایشگاه گردشگری امسال هر نوع گردشگری مانند گردشگری سلامت، ورزشی، در دسترسپذیر، غذا و... بخشی مخصوص به خود دارد که هر استان با توجه بر تمرکز گردشگری خود در بخش مرتبط مستقر میشود.
او عنوان کرد: ظرفیتهای گردشگری نیز با توجه به رویکرد گردشگری موضوعی در نمایشگاه معرفی میشوند. با توجه به اینکه همدان در حوزه گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار فعال است، اغلب ظرفیتها و فعالیتهای صنعت گردشگری استان به این حوزه مربوط است.
معصوم علیزاده در خصوص چگونگی معرفی ظرفیتهای گردشگری استان در نمایشگاه اظهار کرد: بخشی از فرصتها در قالب تیزر و فایلهای تصویری به نمایش گذاشته میشوند و برخی دیگر به صورت فیزیکی معرفی میشوند.
معصوم علیزاده با تاکید بر اینکه هدف معرفی تمامی ظرفیتهای استان و ترکیبی از فرصتهای سرمایهگذاری در استان است، عنوان کرد: هدف ما معرفی ظرفیتهای مختلف استان در تمام بخشها است؛ مانند ظرفیتهای مرتبط با آب همچون سدها و بندها و معرفی فضاهای تجاری که قابلیت بهرهبرداری در زمینه گردشگری دارند.