شهروز کهیایی رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان رزن:
همدان با دارا بودن دو شهرجهانی لالجین، ملایر در حوزه سفال و منبت ، شهر ملی تویسرکان در حوزه منبت گلریز می تواند برای جذب نگاه جهانیان به سمت همدان پایتخت تاریخ و تمدن و جاذبه ها و پتانسیل های میراثی و تاریخی آن و حوزه بسیار زیبای گردشگری ادارای یک رویداد یا برند شود.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هر گونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگیهای خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی میکند. برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده و برداشت افراد از یک نام است.
در فارسی واژه مارک یا برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد به بیان دیگر (برند) دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آن هایی هستند که افراد نسبت به آن ها حس مالکیت دارند و برند چیزی بیش از یک محصول هست.
مؤلفه گردشگری، به عنوان مشهودترین جنبه برندسازی برای یک مکان، اغلب به عنوان پرهزینهترین و البته قدرتمندترین نیروی بازاریابی شناخته میشود. با این حال، گردشگری صرفاً بخشی از تصویری که باید ایجاد شود را خلق میکند و برای رسیدن به سطح کمال قابلیتهای خود به عنوان پرچمدار و پیشقراول برندسازی مکانها، میبایست در همسویی دقیق و کامل با دیگر کانالهای ارتباطی قرار گیرد. عوامل مهم در مبحث گردشگری جاذبههای طبیعی، ساختمانها و بناهای تاریخی؛ جنب و جوش زندگی شهری؛ و جاذبههای شهرنشینی است.
برند همدان، مفهومی است که در بر دارنده طیف وسیعی از فعالیتهای مردم همدان است که شامل صادرات، سرمایهگذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری و جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری استان همدان است. در واقع، برندهمدان نشاندهنده هویت مردم همدان از ابعاد گوناگون است.
برندسازی برای همدان دربارهٔ ساختن افرادی است که میخواهند به موفقیتهای یک استان توجه کنند و به کیفیتهای آن ایمان دارند. برند همدان نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است . به عبارت دیگر مفهوم برند همدان مفهومیفراگیر و گستردهاست که میتواند چتری برای همه برندها باشد و کلیه برندهای یک استان را تحت پوشش خود بگیرد. وظیفه اصلی برندسازی برای همدان این است که با استفاده از ابزارهای مناسب، تصویری مطلوب از هویت واقعی مردم استان را به مخاطبان آن ارائه نماید.
امروزه برند و برندسازی و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که اقتصاد استان همدان با دارا بودن دو شهرجهانی لالجین، ملایر در حوزه سفال و منبت و شهر ملی تویسرکان در حوزه منبت گلریز می تواند به طور خاص آنان را نیز دربرگیرد و موجب تغییرات بسزایی در اقتصاد و به تبع آن در پیشرفت استان و شهر همدان حاصل شود و باید برای جذب نگاه جهانیان به سمت همدان پایتخت تاریخ و تمدن و جاذبه ها و پتانسیل های میراثی و تاریخی آن و حوزه بسیار زیبای گردشگری این ایدهها و فعالیت های مختلف در استان، در حوزه گردشگری تبدیل به یک رویداد یا برند شوند.
برندسازی لازمه رونق گردشگری در همدان است و لازم است برند واحدی برای همدان تعریف شود ولی متاسفانه همدان در حوزه برند سازی اقدامات شاخصی انجام نداده و نیازمند توجه به این مهم برای معرفی این کهن شهرتاریخی است.
در راستای رونق گردشگری و ایجاد یک برند واحد برای همدان نیازمند حضور کارشناسان و ایده پردازان برای ایجاد یک برند واحد و از تمام ظرفیت ها برای معرفی شهر و پایتخت تاریخ و تمدن باید بهره برد و همدان نیازمند آن است تا با برنامه ریزی مناسب برای جامعه هدف برنامه مدونی تدوین و برند مناسبی را برای همدان تدارک ببیند.